www.moncenebista.blogspot.com                                                            www.moncenebista.blogspot.com

dilluns, 24 de novembre del 2008

Mariza emociona al Palau de la Música (18-11-08)

Una clucadeta d'ull per a la Rosa Domínguez




Fado contagioso
Diario "El País" (sábado, 22 de noviembre del 2008)
Por Miquel Jurado

Entremos directamente en materia: el concierto de Mariza en el Palau fue soberbio, de los que reconcilian con la música en directo. Con toda la música, porque Mariza es un pozo de sonoridades de las más diversas procedencias que convergen en el fado. Y en el escenario del Palau ese fado abierto al mundo, en el que la morriña convive con una alegría exultante, estalló en mil colores, como la mejor sesión imaginable de fuegos artificiales. Al salir reinaba la excitación entre el público.

La propuesta de Mariza parte, por supuesto, del fado. El que interpretó al final fue realmente estremecedor, pero despega rápidamente hacia un mundo totalmente personal. La portuguesa, nacida en Mozambique, ha ido añadiendo pequeños y grandes detalles que convierten la música popular de su tierra en algo nuevo, con un atractivo igual o mayor al original. El fado es una música que, bien interpretada, cala muy hondo. Pero la revisió de Mariza no sólo penetra hasta lo más profundo, sino que te impregna de sana alegría, te contagia el fado.

Ya de entrada las percusiones (ausentes en la mayoría de fados) están siempre muy presentes, incluso alcanzando el protagonismo en muchos momentos. Y la inclusión de una trompeta rompe con la tradición, pero añade un toque de singularidad y de sentimiento profundo. Sentimiento que no le faltó a la cantante que, con su imagen que parece sacada de un cómic de Corto Maltés, interpreta cada tema dándolo todo, como si le cantara  a cada espectador en la intimidad. Su voz matiza cada frase hasta el sobrecogimiento, y en las fases más rítmicas su cuerpo se cimbrea como en una ilusión óptica mientras todo a su alrededor parece bailar.

Mariza domina completamente el escenario. Es capaz de romper la dinámica del espectáculo para besar a una espectadora de las primeras filas que acababa de desmayarse (sin duda a causa del calor), o explicar en un perfecto castellano historias entrañables de su niñez.


Donassa Maritza
Diari "Avui" (dilluns, 24 de novembre del 2008)
Per Mar Jiménez

Apunteu-vos aquest nom: Mariza. La setmana passada, aquesta donassa va protagonitzar un concert al Palau de la Música –“lo Palau”, en diu ella– antològic. La música de Mariza, el fado de Mariza és elèctric. I sentir-lo en directe, viure’l en directe –i preciso viure, perquè la veu d’aquesta portuguesa agita tots els sentis, eriça la pell més dura– és una experiència irrepetible. He assistit a molts concerts. I poques vegades, comptadíssimes, he viscut sensacions similars a les que vaig experimentar dimecres de la mà de l’art i veu d’aquesta donassa. Els seus fados transporten de la tristesa més profunda, més esquinçada –ai, la saudade!– a l’alegria més plena i contagiosa. Terra, el seu últim treball, està plagat de sonoritats d’arreu del món, que han anat calant en aquesta moçambiquenya de naixement durant els set anys que ha estat de gira.

Prima, alta, poderosa i alhora fràgil, té un carisma que va ser capaç d’impregnar fins a les últimes files del galliner al temple de Domènech i Montaner. Fa quatre anys, en una petita tasqueta del Barrio Alto de Lisboa, en la qual qualsevol client és un benvingut i improvisat cantant de fados, vaig preguntar a un dels propietaris qui considerava que seria l’hereva de la gran Amália Rodrigues. Sense dubtar-ho, va dir Mariza, que ha sigut capaç de mantenir l’essència d’aquesta bella música portuguesa afegint-hi petits i grans detalls com la percussió i la trompeta. Detalls que, sumats a la seva força, l’han fet encara més universal. Mariza va omplir lo Palau, dimecres, de saudade. I alhora va agitar-lo d’alegria. Una alegria que va posar-nos a tots dempeus amb cançons com Rosa branca, aquella que, de tantas voltas dei bailando, se desfolhou.


  Video-clip de Maritza cantant 
la preciosa i alegre "Transparente".


0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

¿SABíAS QUE ... el ex-vicepresidente primero del CN Barcelona, el turronero Federico Moncunill Gallo, aparece citado en la documentación del corrupto Caso Brugal, según puedes leer en El País?

Morositat de Sebastià Millans,
ex-president del Club Natació Barcelona
(Clica AQUÍ per a llegir l'article sencer)

Clica la imatge per engrandir-la

¿Y SABíAS ADEMÁS QUE ... el ex-vicepresidente económico del CN Barcelona, Pere Meseguer Miranda, ya directivo cenebista en el año 1970, fue uno de los 25 imputados judicialmente en el escándalo financiero —Caso Banca Catalana— que sacudió a la sociedad catalana en la década de los ochenta?

Creative Commons License
Free counter and web stats

 
Blavor, l'himne del CN Barcelona (any 1975) Blavor, amb el baríton Marcos Redondo (any 1932)